martes, 23 de febrero de 2016

Tema 2: Integració de les TIC en el curriculo.


PARADIGMES EDUCATIUS:
  • Paradigma conductista: màquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificables.
  • Paradigma cognitiu: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
  • Paradigma ambientalista: escenari on es realitzen les interacciones entre persones i el medi ambient.
  • Paradigma constructivista: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d´aprenentatge.


IMPLICACIONS PER AL DISSSENY DE LENSENYAMENT
  • El currículum es considera tancat i obligatori.
  • Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
  • Els aprenentatges complexos es poden descompondré en tasques més simples.
  • L´avaluació dels resultats se entra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
  • La motivació depèn de reforços externs.



EVOLUCIO DEL MODEL DENSENYAMENT-APRENENTATGE
  • Aprenentatge com adquisició de coneixement:
    •  Aprendre és adquirir coneixements.
    • El professor transmet la informació.
    • El control de l´aprenentatge està en mans del professor.
    • Els continguts estan centrats en el currículum.
    • El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements.
    • El paper de l´alumne és adquirir-los.

  • Aprenentatge com construcció de significat:
    •  L'avaluació no se centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
    • El paper del professor és intervindré en l'aprenentatge de l'alumne.
    • El paper de l´alumne és aprendre a aprendre.
    • L´alumne es un subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està les seves mans des del principi.
    • L'aprenentatge es concep com recerca activa i constructiva.
    • Importen els continguts però també els processos.

PRINCIPIS GENERALS PER A INTEGRACIO DE LES TIC

  • Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu.
  • L´aprenentatge no depèn del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
  • Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per qui, com ho anem a usar i que pretenem d´ell.
  • Cap mitjà funciona en el buit sinó en un context complex.
  • Els mitjans són transformadors de la realitat.



NOUS ROLS DEL PROFESSORAT

  • Dissenyadors.
  •  Avaluadors i seleccionadors de les TIC.
  • Consultors d´informació.
  •  Orientadors.
  • Avaluadors de forma continua.



DIMENSIONS DE L´ALFABETITZACIO DIGITAL
  •  Investigadora: ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
  • Crítica: capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
  • Pla de publicació: habilitat per difondre i publicar informació.
  • Recursos: coneixement de formes i mètodes d´accés a recursos informacionals.
  • Tecnologies incipients: capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents.
  • Socioestructural: comprensió de la situació i producció de la informació.
  •  Eines: coneixement i ús de programari i programes multimèdia.

No hay comentarios:

Publicar un comentario