PARADIGMES EDUCATIUS:
- Paradigma conductista: màquina que aprèn conductes mesurables, observables i quantificables.
- Paradigma cognitiu: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius.
- Paradigma ambientalista: escenari on es realitzen les interacciones entre persones i el medi ambient.
- Paradigma constructivista: organisme que desenvolupa processos cognitius i afectius en un escenari d´aprenentatge.
IMPLICACIONS PER AL DISSSENY DE LENSENYAMENT
- El currículum es considera tancat i obligatori.
- Disseny de la instrucció amb definició precisa de continguts i objectius.
- Els aprenentatges complexos es poden descompondré en tasques més simples.
- L´avaluació dels resultats se entra en el producte final, sense tenir en compte el procés.
- La motivació depèn de reforços externs.
EVOLUCIO DEL MODEL DENSENYAMENT-APRENENTATGE
- Aprenentatge com adquisició de coneixement:
- Aprendre és adquirir coneixements.
- El professor transmet la informació.
- El control de l´aprenentatge està en mans del professor.
- Els continguts estan centrats en el currículum.
- El paper del professor és ensenyar, transmetre coneixements.
- El paper de l´alumne és adquirir-los.
- Aprenentatge com construcció de significat:
- L'avaluació no se centra només en el producte de l'aprenentatge sinó també en el procés.
- El paper del professor és intervindré en l'aprenentatge de l'alumne.
- El paper de l´alumne és aprendre a aprendre.
- L´alumne es un subjecte autònom, el control de l'aprenentatge està les seves mans des del principi.
- L'aprenentatge es concep com recerca activa i constructiva.
- Importen els continguts però també els processos.
PRINCIPIS GENERALS PER A INTEGRACIO DE LES
TIC
- Qualsevol tipus de mitjà, des del més complex fins al més elemental ha d'estar justificat segons el procés comunicatiu.
- L´aprenentatge no depèn del mitjà, sinó fonamentalment de les estratègies i tècniques didàctiques aplicades.
- Abans de plantejar-nos que mitjà utilitzar, hem de plantejar-nos per qui, com ho anem a usar i que pretenem d´ell.
- Cap mitjà funciona en el buit sinó en un context complex.
- Els mitjans són transformadors de la realitat.
NOUS ROLS DEL PROFESSORAT
- Dissenyadors.
- Avaluadors i seleccionadors de les TIC.
- Consultors d´informació.
- Orientadors.
- Avaluadors de forma continua.
DIMENSIONS DE L´ALFABETITZACIO DIGITAL
- Investigadora: ús de les eines TIC per a la investigació i el treball acadèmic.
- Crítica: capacitat per avaluar de forma crítica els beneficis i costos de les TIC.
- Pla de publicació: habilitat per difondre i publicar informació.
- Recursos: coneixement de formes i mètodes d´accés a recursos informacionals.
- Tecnologies incipients: capacitat per comprendre les innovacions tecnològiques i per prendre decisions intel·ligents.
- Socioestructural: comprensió de la situació i producció de la informació.
- Eines: coneixement i ús de programari i programes multimèdia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario