lunes, 8 de febrero de 2016

Tema 1: TIC i Educació Primària

PUNT DE PARTIDA

La LOE (2006) estableix un objectiu principal el qual era millorar la qualitat i l'eficàcia dels sistemes  d'educació i formació. Això farà tenir una major competència digital tant dels docents com dels alumnes. A més, l´article 17 estableix l'inici en la utilització per a l'aprenentatge de les tecnologies de la informació i la comunicació desenvolupant un esperit crític davant els missatges que elaboren. Hem de ser capaços de emprar totes les tecnologies TIC i, també de ser conscient tant dels avantatges com dels desavantatges que posin. Cal dir que no sols s'utilitza les TIC a informàtica sinó que l'article 19 va crear una transversalitat de les TIC en totes les àrees curriculars comuns.

PLAN TIC

Definició: és un projecte del Ministeri d´Educació en col·laboració amb les conselleries dels centres educatius per reforçar la integració de les TIC i el seu coneixement. Forma part de la planificació curricular dels centres.

Objectiu principal: és el desenvolupament del tractament de la informació i competència digital i la integració de les TIC com a eina didàctica en els processos d´ensenyança-aprenentatge. A causa d´això, també desenvolupen la resta de competències bàsiques (competència per aprendre a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i ciutadana.

Característiques:
  • Contenir els objestius clars: el centre ha de reflectir de forma explícita una visió de conjunt de les seves expectatives, metes i objectius.
  • Estar contextualitzat: ha de tenir en compte les característiques del context TIC del centre i s'ha de conèixer també el seu ús.
  • Ser viable i flexible: la formulació dels objectius haurà de concretar-se amb especificació de temps, estratègies i indicadors d´avaluació, per saber com està avançant les TIC al centre.
  • Estar consensuat: ha de perseguir-se l´adopció del pla per part de tots els membres de la comunitat educativa.
  • Estar organitzat: la diversitat d´aspectes que caldrà contemplar en el pla TIC haurà d'estar coordinat per equips o comissions destinades a tal fi.

  • Elements: en els objectius generals del pla TIC es plantegessin expectatives o metes en les TIC pel que fa als següents àmbits: comunitat educativa, formació del professorat, gestió del centre i gestió de recursos.
  • Contextualització: fa referència als senyals d´identitat del context que influeixen en la integració de les tic en el centre:
  • Característiques socials, econòmiques i culturals de famílies i alumnat: hem de tindre en compte la diversitat que hi ha en la classe.
  • La trajectòria del centre pel que fa a l'ús de les TIC.
  • Existència de projectes d'innovació relacionats amb les TIC.
  • Característiques del professorat.
  • Descripció general dels recursos disponibles.
  • Estratègies per a l´elaboració, coordinació i difusió en el centre: es proposa la creació d'un equip o comissió de Coordinació TIC del centre. Les seves funcions seran les de presentar i planificar tasques i activitats del Pla TIC.


Les tasques podran ser:
  • D'elaboració, difusió i revisió del Pla TIC.
  • Organitzatives.
  • Dinamitzadors.
  • Altre tipus de tasques.
  • Organització de les infraestructures i recursos disponibles: fer l'inventari dels recursos tecnològics disponibles i determinar el règim d'ús d´espais i recursos.

  
TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ I COMPETÈNCIA DIGITAL

Definició: són les habilitats per a cercar, obtenir, processar i comunicar informació i     transformar-la en  coneixement. Incloure altres aspectes com l'accés i selecció de la informació fins a l'ús i la transmissió  d'aquesta en diferents suports, incloent la utilització de les TIC i la comunicació com un element essencial per  a  informar-se i comunicar-se.

Finalitat: es divideix en tres opcions bàsiques:
  • Aprendre "sobre" les TIC suposa alfabetitzar en el seu ús.
  • Aprendre "de les" TIC implica saber aprofitar la informació que ens donem accés i analitzar-la de forma crítica.
  • Aprendre "amb" les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d'organitzar la informació, processar-la i orientar-la per aconseguir nostres fins.


CONEIXEMENTS, DESTRESES I ACTITUDS

  • Coneixements: tindre un coneixement teòric de la eina. Saber con funciona i les característiques de l'ús de internet i de les TIC.
  • Destreses: ser capaç de fer qualsevol cosa. Capacitat de desenvolupar un coneixement teòric.
  • Actituds: interès per a fer qualsevol cosa. Ser capaç de saber quals són els avantatges i desavantatges.


No hay comentarios:

Publicar un comentario